donderdag 21 november 2013

(Gezondere) Arretjescake

"Bakken, braden, wokken en frituren is nog nooit zo gezond geweest met Kokosolie", zegt Royal Green (ik vind het meer kokosvet; het is hard en zit in een pot). 

Het Voedingscentrum zegt: "Kies liever niet voor kokosvet. Kokosvet bevat het meest verzadigde vet van alle vetsoorten. Daarom kun je kokosvet beter niet te vaak eten."   


Daar sta ik dan in de keuken, met mijn net gekochte potje kokosvet van 7 euro, klaar om arretjescake te maken. Of kan ik toch beter roomboter gebruiken? Kokosvet zou het 'gezonde HDL-cholesterol' doen verhogen. Maar is dat nu goed of niet? Daar zijn de meningen over verdeeld. 

Vooral omdat het potje er mooi en eco uitziet, en omdat ik geen roomboter meer in de koelkast heb liggen, ga ik aan de slag. Bij het proeven van mijn arretjescake, met een bolletje roomijs ernaast, denk ik al lang niet meer aan mijn mogelijk verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Kokosvet is heerlijk!

Eigenlijk zou je het recept van Nienke pas in het kookboek kunnen lezen, maar op verzoek van enthousiaste proevers David en Eline vind je het alvast hieronder. Te lekker om niet te delen!



125 gram kokosvet
1 ei
50 gram honing
5 afgestreken eetlepels cacao
200 gram biscuitjes (ik heb gekozen voor suikervrije speltbiscuitjes)

Smelt het kokosvet in een pan en laat een beetje afkoelen. Niet opnieuw hard laten worden, maar het mag niet heet zijn. Het ei samen met de honing in een kom door elkaar kloppen. Voeg de cacao toe en roer tot er geen klontjes meer zijn. Nu het kokosvet beetje bij beetje toevoegen en goed doorroeren. Breek de biscuitjes in kleine stukjes. Niet te klein, je wilt geen kruimels in je cake. Schep de stukjes biscuit door het chocolademengsel. Je hebt genoeg om drie kleine souffle bakjes te vullen. Druk het mengsel goed aan met een lepel. Minimaal 3 uur in de koelkast laten opstijven.

Om de cakejes uit de vormpjes te halen kun je ze het beste even in een bak met warm water zetten. Op deze manier smelt de buitenkant van de cake een beetje en komt deze los van zijn vorm. Succes!

4 opmerkingen:

  1. Stap maar in je carretje en breng mij zo'n arretje. Lijkt me heerlijk! !!!! Je moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Ik zal het nog wel een keer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat mijn recept in de smaak is gevallen! ;) Met honing lukt dus ook? Interessante berichten over dat kokosvet trouwens..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, Arretjescake! Dat een jaarlijkse kersttraditie van mijn moeder. Middels deze cake weet ze mij en mijn broer jaarlijks naar mijn ouderlijk dorpje te lokken rondom de kerstdagen!! Ik verwacht weer snel een uitnodiging! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Schrijf hier je reactie